ההשפעות של אדמה ואקלים על טעמי היינות


היין כידוע, הוא משקה אלכוהולי עתיק מזה אלפי שנים. היין מיוצר על ידי ענבים וכל משקה אחר שאינו מיוצר מענבים יקרא שיכר. טעם היין משתנה בהתאם לסוג הענבים ממנו הוא מיוצר, בהתאם לאקלים ולסוג האדמה בה צומחים ומתפתחים הכרמים. האדמה כמו גם האקלים הם המשפיעים העיקריים על טעמי היינות בין אם זה יין אדום, לבן ובכלל שני אלמנטים אלו משפיעים על מרקם היין, על הטעם של היין ועל הארומה. כדי להבין טוב יותר את ההשפעות אספנו עבורכם את הנקודות המרכזיות.

השפעות על טעמי היין

טעמו של היין מושפע ממספר גורמים משמעותיים ביניהם האקלים ואדמה, ריכזנו את הגורמים המשמעותיים שמשפיעים על היין וטעמו.

אדמה – סוג האדמה כאמור משפיעה רבות על טעמי היין, כל סוג אדמה מספק ערך תזונתי לצד מינרלים מגוונים לגזע הענבים כך למשל, אדמה עשירה באבץ ובפחמן, עתידה להעניק ליינות מתיקות ומנגד אדמה עשירה במחצבים עתידה להשפיע על המרירות של היין. ככל ושורשי הגפן מתפשטים באדמה, טעמי היין משתנים בהתאם, בין היתר משום שהשורשים סופחים לעצמם את המינראליים שמשפיעים על המרקם ועל הארומה של היין.

אקלים – הטמפרטורה משפיע על החומציות על הסוכרים ועל טעמו של היין בסיום התהליך. הטמפרטורה חשובה במהל גידול הענבים וההבשלה שלהם כך למשל אקלים חם ויבש יעניק ליין טעם מתוק לצד רמת אלכוהול
גבוה ומנגד, אקלים קר עתיד להעניק ליין טעם חודרני יותר.

מים – כמות לצד זרימת המים משפיעה באופן דרמטי על התפתחות כמו גם גדילת הגפן. השקיה אופטימאלית של הגפן משבחת את איכות הענבים ומשפיעה באופן דרמטי על איכות וטעמו של היין.

מזג אוויר – למספר שעות השמש במהלך היום יש השפעה בתהליך הבשלת הענבים ויצירת יין לבן כמו גם יין אדום, הן ברמת היקף הסוכרים, החומציות והארומה של היין.

גשם – כמות הגשם בזמן הגידול, משפיעה על הגדילה של הגפנים ועל כן, יין אשר מיוצר באזור גשום ולח, יהיו עשירים יותר בטעם טרופי.

השפעות על טעמי היין

טופוגרפיה והשפעותיה על היין

יין ישראלי גדל בטופוגרפיה ספציפית וחשוב להבין כי גם לטופוגרפיה משמעות ממשית בנוגע לאיכות וטיב היין. הטופוגרפיה כוללת את השיפוע של הקרקע, את הגובה, את השטחים הסמוכים וכן הלאה. כל עוד הכרם ממוקם במדרון תלול, אזי מתקיים ניקוז טוב יותר והענבים מקבלים אור ושמש חזקה יותר, גובה מעל פני הים יאפשר לילות קרירים, כך שהענבים ישמרו על החומציות ויהיו בהכרח אלגנטיים יותר וכמו כן, ניתן יהיה ליישן אותם טוב יותר. במקביל, קרבה למשאבי טבע לרבות אגמים / הרים, משפיעה על הגפן שגדל, בין היתר באמצעות הטמפרטורה שמשאבי אלו משרים באזור לרבות, חם יותר בעונת החורף וקרירה יותר בימי הקיץ החמים וכן הלאה.

לכל אזור בו מגדלים ענבים בכרם לשם יצירת יינות בין אם זה יין רוזה, אדום, לבן ובכלל, יש את המאפיינים המייחדים אותו לרבות תנאי הקרקע, האקלים, הטופוגרפיה ועוד, כך שטעם ואיכות היין משתנים בהתאמה מלאה. טעימות יין יאפשרו לכם להבחין בין יין שגדל על קרקע יבשה ומזג אוויר חם לבין יין שעניו צמחו באזור בעל אקלים גשום.

אם תבקשו להכיר טוב יותר את הבדלי הטעמים בין היינות השונים, אתם מוזמנים לבקר ביקב ויתקין, יקב במרכז שיעניק לכם יין כשר איכותי וערב לחך לצד טעימות יינות ממגוון נרחב של בצירים. מרכז המבקרים ערוך לקבל אתכם ולהעביר לכם יום כיף שייצרב בזיכרון.

ההשפעות של אדמה ואקלים על טעמי היינות