ההיסטוריה של היין


יינות הם משקאות אלכוהולים בהם משתמשים אלפי שנים. היין הוא בין המשקאות האלכוהולים העתיקים ביותר שהאנושות מכירה והוא כולל בין היתר תרבויות, אירועים ודמויות, אשר משפיעים והשפיעו בין היתר על תהליכי היצור, תהליכי הפיתוח וכמובן על אופי צריכת היין ברחבי העולם בכלל ובישראל בפרט.

המקורות הראשונים של היין

את המקורות הקדומים ביותר, ניתן למצוא בכתובות היסטוריות קדומות המתייחסות לייצור יין עוד בשנת 6000 לפנה"ס, במאה הרביעית לפנה"ס נמצאו ראיות לייצור יין במספר תרבויות במזרח התיכון ובמצריים. ההתפשטות של היין קשורה בקשר ישיר לתרבויות השונות ולטכניקות החקלאיות של כל אזור כך בעת העתיקה נחשב היין למשקה מפואר וחשוב מאוד אשר קשור לדת, לרפואה ולחברה. באימפריה הרומית התקיים היין במרכז החיים החברתיים ונשמר בבתי יין שהוקמו בכל רחבי האימפריה.

כך התפשט היין ברחבי העולם

התכונות הייחודים של היין לרבות היכולת שלו להתיישן ולשמור על האיכות שלו לאורך זמן, הצליחו להפוך אותו לסחורה מבוקשת בכל מסלולי הסחר של העת הקדומה ובכך הוא הצליח להתפשט בכל רחבי העולם.

התפנית של היין חלה במאה ה- 19, אז הוא שודרג וחודש ובעיקר בשל הטכנולוגיה והחקלאות שהתחדשה והתפתחה משמעותית. ככל שהטכנולוגיה התקדמה וככל שהחקלאות התמקצעה, כך השתפרו תהליכי הייצור לצד האיכות.

חממות חדשות תורמות להרחבת הייצור

במהלך השנים התפתח התחום והתווספו יקבים רבים ומגוונים בכל רחבי העולם ובפרט בצפון אמריקה, בניו זילנד, באוסטרליה ועוד, מה שהוביל לגידול משמעותי גם בייצוא וגם במגוון הטעמים והסגנונות והחלו לייצר לא רק יין אדום אלא במקביל יוצר יין לבן, יין רוזה וכיוצא בזאת. בעת החדשה התפשטו שדות הגידול לחלקים רבים ונרחבים ברחבי העולם, נפתחו והתפתחו יקבים רבים כך שענף היינות קיבל תאוצה משמעותית. נכון לעת הנוכחית אזורים רבים מייצרים יין כשלכל אזור הטעם, האיכות והסגנון שלו.

המקורות הראשונים של היין

תפקיד היין בתרבויות השונות

יין מהווה מרכיב משמעותי במערך החברתי והתרבותי של תרבויות שונות ומגוונות ומשמש אחד או יותר מהתפקידים הבאים:

  •  יין מהווה מרכיב חשוב בטקסים רוחניים ודתיים – קידוש בנצרות וביהדות
  •  חלק בלתי נפרד מאירועים משפחתיים וחברתיים – חתונות, בריתות, ימי הולדת אירועים ועוד.
  •  חלק בלתי נפרד מתרבות האדם וקשור בקשר ישיר לספרות, לאומנות , למוסיקה , לציור ועוד. בחלק מהתרבויות ניתן למצוא את היין כסמל וכנושא בתמונות בסיפורים ובשירים ואף מהווה היין מקור השראה לאומנים (ציירים פסלים וכו).
  • מקור השראה לתרבות האוכל – יין בתרבויות רבות מתלווה לארוחות ואף משפיע על הטעם ועל איכות הארוחה. יין משפיע משמעותית על החוויה הקולינארית והחושית של הסועד.
  • בתרבויות רבות היין מהווה חלוקה לשכבות חברתיות למעמד ולשיוך החברתי
    טעם היין והקשר לאזור בו גדלים הענבים

יין רוזה כמו יין אדום או יין לבן, משתנה בטעמו בהתאמה מושלמת לאזור גידול הענבים לרבות האקלים והאדמה בה גדלים הענבים. במהלך ההיסטוריה ניתן היה להבחין כי שמות היינות ניתנו להם בהתאם למחוז בו הם יוצרו.

סיווג ובציר היין

יין מסווג בהתאם שנת הבציר דהיינו בציר הענבים של אותה שנה – יינות רבים משתבחים עם השנים ועל כן נוהגים לשמר את היין לאורך זמן על מנת לשבח אותו. חובבי יין רבים יעידו כי יין אדום משתבח טוב יותר מאשר יין לבן מומלץ וזאת בשל הריכוז הגבוה של הטאנין (קליפות ענבים) שמצוי בענבים האדומים. אם חשקה נפשכם ביין לבן, אדום או יין רוזה, אתם מוזמנים אל יקב ויתקין שם תוכלו ליהנות מסדרות יין מגוונים, להפיק אירועים לבקר במרכז המבקרים וליהנות מאווירה ייחודית.

ההיסטוריה של היין